Fel uppstår – även hos de bästa

Det finns en lång rad felkällor i dagens distributionskedja, och fel kan uppstå i alla processled.

Vissa lager använder affärssystem och plocklista, medan andra har installerat WMS och datorstöd. Vissa lager har infört röstplockning, och några är höggradigt automatiserade. Ju bättre teknikstöd ett lager har, desto färre tenderar felen att bli – men oavsett lagrets utvecklingsnivå så uppstår samma typer av fel.

 

Här uppstår felen

Godsmottagning

Plockning

Packning

Lastning

Transport

Okänd

Vi hjälper dig räkna ut hur mycket du kan spara med SiBs logtech-plattform

Det verkliga priset för fel i logistiken är mycket högre än vad många tror. När fel artikel plockats räknar man till exempel ofta bara med kostnaden för att plocka en ny artikel och returnera den felaktiga, men det tillkommer faktiskt en rad andra kostnader. En branschstandard är att varje reklamation kostar 1 850 kronor, men då räknas bara kostnaderna i lagret, inte företagets totala kostnader.

Vi hjälper dig att räkna ut det verkliga priset för fel i logistiken och diskuterar gärna hur du kan minska kostsamma fel med hjälp av intelligent videoanalys. Många av våra kunder sparar miljontals kronor. Dessutom minskar de sin miljöpåverkan med många ton CO2.

Hur mycket kan du spara?

BOKA KOSTNADSFRITT MÖTE

Därför kostar varje fel så mycket

Det är lätt att relatera korrigeringen av ett fel till att bara skicka iväg en ny vara. Det är dyrt i sig, men täcker bara bråkdelen av kostnaden – felen involverar en rad olika funktioner i företaget.

För att hantera ett fel behövs ofta:

  • Kundtjänstens tid
  • Lageradministration
  • Operatörstid
  • Ledningens inblandning vid allvarligare fel
  • Nytt emballage
  • Extra transport
  • Korrigering av inventeringsdifferenser

Ibland behöver även dessa funktioner involveras:

  • Ledningen
  • Försäljningsavdelningen
  • Produktionsavdelningen
  • Transportkontoret
  • Ekonomiavdelningen
  • Underleverantörer
  • Transportörer

Dessutom påverkas miljön negativt av de extra transporterna och du får minskad kundnöjdhet – framför allt om din kund får vänta på att problemet blir löst.

Vill du veta mer?

KONTAKTA OSS

Åtgärda och förebygg dina logistikfel

Med SiB Solutions intelligenta logtech-plattform kan du både ta reda på vad som gick fel retroaktivt och förhindra nya logistikfel proaktivt. Den här kombinationen gör det möjligt att komma ner till 0 % fel.

Så fungerar det

Få bevis på att du inte orsakat felet

När ett fel uppstår någonstans i logistikkedjan är det inte ovanligt att olika aktörer skyller på varandra. Det händer även att kunder hävdar att de har fått fel eller defekta varor, trots att så inte är fallet. Med SiB Solutions logtech-plattform kan du enkelt visa exakt var och när felet skedde – eller om det i själva verket inte alls har skett något fel. Om ni har ett servicenivåavtal kan sådana fel leda till stora fordringar.

Vanliga frågor

Kan vi se om pallen lastades och hur den såg ut när den lastades på lastbilen?

Ja, med SiB Solutions logtech-plattform kan ni se alla pallens sidor utom undersidan. Ni ser även vilket gods som anländer till lagret och vilket skick det är i.

Hur gör jag om en kund ringer och säger att det fattas gods i en leverans?

I användargränssnittets sökfält anger du ordernummer, leveransnummer, pall-ID eller annan referens. På ett par sekunder får du upp videosekvenser som visar alla tillfällen godset hanterats i de olika delarna i processen, vilket innebär att du enkelt kan avgöra om kunden har rätt och vad som i sådana fall har skett.

Ibland får vi ett inkorrekt lagersaldo – kan er lösning ta reda på orsaken?

Ja. Den vanligaste orsaken till ett negativt saldofel är att en kund har fått för mycket levererat – och kunden meddelar sällan om det har hänt. Med SiB Solutions logtech-plattform söker du bara på artikelnumret och får snabbt svar på hur mycket som har plockats till varje kund. En annan orsak till inkorrekt lagersaldo kan vara att leverantören har skickat för få artiklar och att godsmottagningen har missat det i registreringen. Med vår lösning kan du gå tillbaka i tiden och se exakt vad som anlände till godsmottagningen.

Hur använder jag videomaterialet som bevis i enlighet med GDPR?

Oftast räcker det med en skärmdump för att bevisa om ett påstående stämmer eller inte. Om personer syns i bild kan de enkelt maskas med en blur-funktion. Om du behöver videomaterialet som bevismaterial har vi en tjänst som gör filmade personer genomskinliga och därmed helt anonymiserade.